tisdag 7 april 2009

Spela kula.



Denna dikt brukade min morfar läsa...

Spela kula - Sten Selander

Vi spelade kula i Torget en dag, 
en liten folkskolegrabb och jag.  
Jag hade väl femti, han hade fem. 
Vi spelte. Och han förlorade dem. 

Han snorade till och gav mig en blick, 
då jag visslade överlägset och gick. 
Men jag ångrade mig, när jag kom till vår port,
och tyckte det var något fult, jag gjort.

Jag gnodde tillbaka. Men ingenstans 
kunde någon säga, var grabben fanns. 
Jag skämdes. Jag tror, jag skäms för det än, 
när jag ser dem spela kula igen.

Och jag ville ge, jag vet inte vad,
för att en gång få se den där pojken glad. 
Men nu är han säkert en stor, grov karl, 
som släpar och sliter -  jag vet inte var.

Och visste jag det, förslog det ej stort. 
Man kan aldrig ändra det fula man gjort. 
Man kan inte lämna kulor igen 
och trösta pojkar, som stelnat till män 


2 kommentarer:

  1. åh vad hemsk! den var jättehemsk. :/
    tack för ikväll! Det var hur mysigt o fint som helst . Du är den jag kan dela allt med. det allra värsta. och det allra bästa. det är värt precis allt.

    SvaraRadera
  2. Den var både fin och tänkvärd. Ett budskap väl värt att fundera på!

    SvaraRadera