fredag 13 mars 2009

Inskränkta idiot!


   Det är sjukt att personer på socionomprogrammet kan ha fördomar mot bland annat invandrare. Varför skulle man vilja läsa just det programmet om man hade sådana åsikter? Varför? För mig är det helt sjukt.
   Jag fick veta att en klasskompis till mig har väldigt extrema åsikter. Inte om bara invandrare, även att personer med ADHD mest använder det som en ursäkt för att få saker och att folk ska tycka synd om dem. Hon sa det rätt ut, till mig och två andra i klassen. Sjukt.
   Det började igår när vi hade fältstudier och vi kom in på vad vi hade hört dagen innan. Det var en kille som satt i fängelse. Han hade mycket problematik, en del var att han hade grav ADHD. Då säger hon till mig (dagen efter då) att hon minsann ansåg att det var bara ett påhitt. Man använde det om en ursäkt till att bete sig på ett visst sätt, eller för att man ville använda droger. Okej verkligen.
   Sen idag står vi på Rymdtorget, Bergsjön. Så är det två jätte söta pojkar som leker och jag kommenterar det genom att säga "Gud vilka söta, kolla! Och kolla dem gulliga mössorna". Hennes respons blir då ungefär såhär: "Nja, inte så. Dem är ju svarta." Eh, va? Förlåt vad sa du?
   Sen kläcker hon ur sig att det är, och jag citerar, "fubbigt för svenskar att invandrare får så mycket hjälp med jobb". Då undrar jag spontant vilken verklighet hon lever i. Då sa killen, som hade sin praktik på biståndsavdelningen, att det gällde även svenskar, då blev hon tyst.
   Det är inte slut än. När vi går till hållplatsen så säger hon rakt ut till mig och två klasskompisar att hon inte tycker om invandrare, vill inte ha dem här osv. Så då sa vi till henne att hon inte borde gå denna utbildningen och att hon verkligen borde jobba med sig själv. Hur fan tänker man? 
   Som ni förstår är jag i upplösningstillstånd ungefär. Men, vad fan kan man göra? Tur att det finns vettiga människor i ens närhet som man kan prata med, och som man vet framförallt vet kommer bli bra socionomer. 

Det är galet, galet, galet.

   Nu ska jag snart på afterwork med några tjejer i min klass. Ni kan nog ana vad det stora samtalsämnet kommer vara. Sen blir det nog en kväll med Viktor. Det kan behövas... Lite kärlek kan jag behöva, han med.


2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Nina. Det är ta mig faan inte klokt att vissa personer får lov att utbilda sig till yrken där man bemöter människor. Jag blir lika arg och upprörd varje gång jag hör sådana inskränkta fördomar från puckade ufon.
    Nej, inför lämplighetstest på varenda en som skall utbilda sig/arbeta med människor från födseln till döden!!!
    Tur att du och Carmen finns där ute, jag blir bannemig mörkrädd!

    SvaraRadera
  2. Nina, det är verkligen inte okej.. Vad är det för fel på människor?! Och vad gör de på en sådan utbildning? Helt galet.. Ni borde typ prata med en lärare eller studierektorn, eller så. Usch!

    SvaraRadera