torsdag 7 maj 2009

Båten i parken.


Just nu ligger jag i soffan, iförd en fantastiskt ful träningsoverall och läser den sociologiska boken Båten i parken av Per Månson. Finns en hel del kloka ord i den ska ni veta, och bra boktips om man är intresserad av sociologi. Personligen kan jag känna att konceptet sociologi - läran om samhället - låter jätte roligt, men om sanningen ska fram så är det inte såååå jävla roligt. 
Det fanns en fransk filosof som var verksam på 1600-talet, han hette René Descartes. Han ansåg att kunskapen om vår egen existens var utgångspunkten för all kunskap, och för att få en bra grund att stå på när det gällde att erhålla kunskapen bestämde han sig för att betvivla allt tills han fann något man inte kunde betvivla. Han kom fram till att det enda som var omöjligt att betvivla var att han tänkte. "Jag tänker, alltså finns jag till".  Trevlig kille. Har funnits många visa män, det måste man ändå säga. 
Ja, nu kan ni ju fundera lite över detta filosofiska inlägg. Att tänka har ju aldrig skadat, eller?

I kväll blir det fotboll på Kviberg 2. Majorna spelar mot Fadini. Spännande. Hoppas bara att regnet slutar ösa ner. Min far har sagt att det ska klarna upp, så jag får väl lita på hans visa ord antar jag. 

Denna helgen vill jag bara ligga ner i mörker och dö. Känner mig rätt så utmattad efter att ha gått ut många helger nu. Känns inte lika hett just idag. Får väl se vad som händer i helgen. Får väl se om pengarna räcker. Får väl se om man kan övertala folk till lugna kvällar. Eller så kanske allt bara vänder. Kanske är humöret på topp. Kanske har jag sett fel antal siffror på mitt saldo. Alltså, ibland vet man ju inte. Konstigare saker har ju faktiskt hänt. Den som väntar får väl se... Antar jag.

2 kommentarer:

  1. Haha.. Tack, Nini!

    Mycket fint (och efterlängtat) inlägg, måste jag säga! ;) Den där Descartes var allt en fin man. "Att tänka är att tvivla". Jäklar, vad mycket tvivlande som har förekommit de senaste dagarna alltså.. Haha. Båten i parken är en mysig bok, btw.

    Är jätteledsen över att inte kunna gå med på matchen ikväll! Jag och Johan ska ju ha uppsökande arbete med fältisarna. Lagom kul!

    Hur känner du för Gft- festen på Röda sten imorgon?

    SvaraRadera
  2. Tack lilla sötnosen för din kommentar! Och självklart måste vi ses snarast möjligt. Det är många ämnen kvar som inte är sönderdiskuterade :)
    Hoppas ni alla får en fin kväll med hetingarna i laget. Lagom mycket med alla nödvändiga ingredienser för livets nödtorft; naken hud, svettiga muskler och allt annat ni vill ha, hehe.
    Bamsekramen från mig :)

    SvaraRadera